Marketing in retea, MLM, Multi-Level Marketing sau Network Marketing, reprezinta o afacere in care companiile platesc pentru reclama numai dupa ce produsele lor sunt vandute. Prin aceasta strategie originala, extraordinara putere a reclamei este pusa la lucru in mod sistematic si profitabil pentru toti participantii la afacere. Deoarece nu se cheltuie milioane de dolari pe campanii publicitare in presa, radio, televiziune, companiile isi folosesc bugetul de publicitate pe retribuirea unei retele de distribuitori independenti. Acesti distribuitori provin din toate mediile de viata: profesori, doctori, ingineri, muncitori, avocati, oameni de afaceri, oameni de vanzari, etc... Ei isi intregesc veniturile printr-o afacere de marketing in retea.
O structura MLM de distribuitori independenti ai produselor unei companii nationale sau multinationale se prezinta astfel: distribuitorul X coopteaza persoanele Y si Z sa promoveze pe piata produsele sau serviciile companiei. Din momentul in care s-au inscris si au devenit la randul lor distribuitori, Y si Z realizeaza acest lucru fie printr-o activitate personala de marketing/vanzare de produse, fie prin cooptarea directa in sistem a unui cerc de persoane considerate capabile sa extinda la randul lor afacerea prin propriile filiere si, de ce nu, strategii de piata. Nu de putine ori se abordeaza ambele optiuni. Fiecare participant la o afacere MLM incaseaza comisioane de pe rulajul de produse inregistrat atat din vanzarile personale cat si la nivelul intregii retele de colaboratori (directi si indirecti) pe care a creat-o.
In America, o serie de corporatii membre ale bursei din New York au intrat de zeci de ani in industria Network Marketing incasand anual peste 80 de miliarde de dolari din vazari directe, cu tendinta de crestere si globalizare mondiala. In Romania, din 1990 au luat fiinta diverse companii care distribuie produse si servicii prin marketing in retea, beneficiind de sprijinul unor mari companii din America si Europa de Vest. Deja putem vorbi despre MLM ca despre o industrie consacrata la nivel mondial, asa cum vorbim de ani si ani de zile despre industria speculatiilor la bursa, a jocurilor de noroc sau a teleshopping-ului.
In sistemul MLM, marfa se distribuie spre cumpărători printr-o reţea de distribuitori, cu structură arborescentă, în expansiune. Acest sistem are următoarele caracteristici:
Comerţul se dezvoltă mult mai rapid şi eficient printr-o reţea de distribuitori fără intermediari care ia amploare în progresie geometrică. Fiecare distribuitor promovează marfa, găseşte cumpărători şi recrutează alţi distribuitori pe care şi-i afiliază, extinzând reţeaua. O parte din cumpărătorii mărfii pot deveni la rândul lor distribuitori care promovează marfa pentru a găsi la rândul lor alţi cumpărători sau/şi distribuitori.
Adausul comercial nu este cumulativ de la un distribuitor la altul, în acest sistem nu există intermediari care măresc preţul mărfii, fiindcă chiar şi în aceste condiţii comerţul are sens. Fiecare distribuitor ia marfa direct de la producător sau de la un reprezentant al acestuia. Preţul de vânzare este acelaşi la orice nivel din reţeaua de distribuţie.
Fiecare distribuitor câştigă din comisionul tranzacţiilor sale, dar şi dintr-o parte din comisionul tranzacţiilor efectuate de distribuitorii săi afiliaţi până la un anumit nivel mai jos decât el sau chiar până la baza structurii. Câtă vreme la marketingul obişnuit profitul fiecărui distribuitor creşte liniar cu volumul tranzacţiilor individuale, în MLM profitul are şi o componentă cu creştere în progresie geometrică, care impulsionează extinderea reţelei de distribuţie.
Există diverse planuri de sisteme MLM, în care iniţiatorul planului aplică diverse ponderi pentru profitul realizat individual şi prin intermediul distribuitorilor afiliaţi. În acest sistem distribuitorii fac parte dintr-o structură ierarhică şi comisionul acordat fiecăruia pentru tranzacţii diferă în funcţie de poziţia sa în această ierarhie. Ei pot promova pe treptele ierarhiei în funcţie de succesul lor în tranzacţii şi în recrutarea altor distribuitori afiliaţi care la rândul lor să fie cât mai eficienţi. Un distribuitor eficient, care şi-a creat şi o reţea eficientă şi a depăşit un anumit palier al volumului de tranzacţii va primi un comision mai mare şi va avansa spre vârful structurii. Criteriile de promovare sunt stabilite pentru fiecare plan MLM în parte.
Cu toate acestea, MLM ramane inca unul dintre cele mai controversate sisteme de rulat produse si bani si acest lucru in principal datorita granitelor foarte lunecoase dintre trainic si vremelnic, dintre standard si neconventional, dintre autentic si amatoricesc, dintre satisfactie si deceptie.
Cele patru valuri ale evolutiei MLM-ului pot fi definite astfel:
Pentru multi membri ai unei retele MLM, participarea intr-o astfel de schema va ramane la stadiul de pura curiozitate, neaducand in fapt nici un fel de venit semnificativ. Dar acest lucru se intampla de multe ori nu pentru ca acestia nu ar putea la randul lor sa construiasca afacerea, ci pentru ca angajarea intr-o afacere MLM (ca in oricare alta afacere de altfel) cere implicare, dedicare, motivatie, ingeniozitate si, nu in ultimul rand, se impune conditia ca produsele rulate sa se caute pe piata si sa fie de calitate.
Doar aproximativ 1% din distribuitorii MLM ajung sa castige echivalentul unui salariu semnificativ dintr-un astfel de sistem si doar o parte dintre acestia isi dezvolta o afacere cu adevarat profitabila in MLM.
Avantajul nr.1:
Avantajul nr.2:
Esti propriul tau sef, ceea ce înseamnă ca:Avantajul nr. 3:
Avantajul nr. 4:
- PRIMUL VAL (1945-1979) - Etapa subterana
- AL DOILEA VAL (1980-1989) - Etapa autentificarii
- AL TREILEA VAL (1990-1999) - Etapa mass market
- AL PATRULEA VAL (2000 si ulterior) - Etapa globala
Escroci si vizionari
Primul Val a inceput in 1945, cand Nutrilite a introdus primul plan de network marketing. Aceea a fast etapa "Vestul Salbatic" a domeniului, cand nu existau nici legi, nici ordine. Escrocii prosperau alaturi de adevaratii vizionari. Companiile se dezvoltau cu o libertate neingradita, unele in mod cinstit, altele nu. In acelasi timp, regulatorii guvernamentali tinteau companiile MLM cu aceeasi nepasare, adesea stabilind reglementarile din mers. Haosul Primului Val s-a incheiat in 1979. Dupa o investigatie lunga si ofensiva, Comisia Federala de Comert a decretat intr-un final ca Amway Corporation si, implicit, network marketing-ul in general era o afacere legitima, nu o schema piramidala.
Incurajata de climatul legal prietenos, industria a intrat in ceea ce am numit Al Doilea Val. Progresele remarcabile facute in tehnologia calculatoarelor au permis intreprinzatorilor sa fondeze si sa conduca firme de network marketing de la propriile lor birouri. Anii 1980 au cunoscut o dezvoltare fara precedent in privinta numarului afacerilor demarate.
Primul Val a inceput in 1945, cand Nutrilite a introdus primul plan de network marketing. Aceea a fast etapa "Vestul Salbatic" a domeniului, cand nu existau nici legi, nici ordine. Escrocii prosperau alaturi de adevaratii vizionari. Companiile se dezvoltau cu o libertate neingradita, unele in mod cinstit, altele nu. In acelasi timp, regulatorii guvernamentali tinteau companiile MLM cu aceeasi nepasare, adesea stabilind reglementarile din mers. Haosul Primului Val s-a incheiat in 1979. Dupa o investigatie lunga si ofensiva, Comisia Federala de Comert a decretat intr-un final ca Amway Corporation si, implicit, network marketing-ul in general era o afacere legitima, nu o schema piramidala.
Incurajata de climatul legal prietenos, industria a intrat in ceea ce am numit Al Doilea Val. Progresele remarcabile facute in tehnologia calculatoarelor au permis intreprinzatorilor sa fondeze si sa conduca firme de network marketing de la propriile lor birouri. Anii 1980 au cunoscut o dezvoltare fara precedent in privinta numarului afacerilor demarate.
Dimensiunea problemelor
Chiar daca network marketing-ul a proliferat in anii 1980, el continua sa sufere de probleme. Recrutatorii MLM atrageau noi membri cu promisiunile oportunitatilor nelimitate, totusi putini oameni isi puteau permite timpul si banii sau efortul de a pune afacerea pe roate. O persoana obisnuita care nu se ocupa tot timpul de afacere o abandona adesea cu frustrare, dupa ce-si cheltuise banii pentru a cumpara si promova marfuri pe care nu stia cum sa le vanda. Cei care faceau averi in MLM erau in general super-agentii de vanzari, intreprinzatorii talentati si personalitatile extrem de motivate si ambitioase.
Don Held, fost agent de vanzari pentru IBM, a simtit pe propria sa piele rigorile network marketing-ului in epocile Primului si celui de Al Doilea Val. In 1969, cand si-a inceput afacerea Amway, Don si-a construit linia descendenta cu mare greutate. Nu numai ca a fost nevoit sa recruteze si sa instruiasca noi distribuitori, dar in fiecare luna a trebuit sa scrie manual cecurile de comisioane. Casa lui de 80 m2, in care locuia cu sotia si sase copii, a fost transformata intr-un depozit. Toate comenzile de mana de la linia descendenta trebuiau procesate, ambalate si expediate manual. In timpul verii, cand copiii lui Don nu mergeau la scoala, intreaga familie se imbarca intr-o rulota de 8 m si calatorea prin tara aidoma unor nomazi, dezvoltand afacerea. In zilele acelea, "network marketing-ul era la fel de primitiv ca si primul automobil", isi aminteste Don. "Cei mai multi oameni din ziua de azi n-ar concepe sa faca lucrurile pe care le-am facut noi atunci."
Pentru Don, afacerea a reusit. El a fost binecuvantat cu ambitia si perseverenta necesare pentru a invinge in ciuda tuturor obstacolelor. Dupa doi ani in care se ocupase de afacere in paralel cu slujba, Don castiga de la Amway 60.000 $/an, dublul salariului de la IBM. Era liber sa-si paraseasca slujba. Peste alti cinci ani, Don a devenit milionar.
In ziua de azi, el si-a incetinit mult ritmul. Petrece mai putin timp muncind si mai mult destinzandu-se. Atunci cand nu pescuieste de pe iahtul sau de 11 m in Florida, isi viziteaza copiii si nepotii. Isi imparte timpul in mod egal intre patru resedinte diferite - in curand cinci, dupa construirea cabanei din Smoky Mountains. Don a muncit din greu timp de douazeci de ani, dar acum culege din plin roadele. Anual, linia descendenta Amway ii aduce sute de mii de dolari in venit rezidual. Adesea, Don se gandeste cat de repede si-ar fi atins visele daca ar fi inceput azi. "Pentru cei de astazi, este mult mai usor", reflecteaza el.
Chiar daca network marketing-ul a proliferat in anii 1980, el continua sa sufere de probleme. Recrutatorii MLM atrageau noi membri cu promisiunile oportunitatilor nelimitate, totusi putini oameni isi puteau permite timpul si banii sau efortul de a pune afacerea pe roate. O persoana obisnuita care nu se ocupa tot timpul de afacere o abandona adesea cu frustrare, dupa ce-si cheltuise banii pentru a cumpara si promova marfuri pe care nu stia cum sa le vanda. Cei care faceau averi in MLM erau in general super-agentii de vanzari, intreprinzatorii talentati si personalitatile extrem de motivate si ambitioase.
Don Held, fost agent de vanzari pentru IBM, a simtit pe propria sa piele rigorile network marketing-ului in epocile Primului si celui de Al Doilea Val. In 1969, cand si-a inceput afacerea Amway, Don si-a construit linia descendenta cu mare greutate. Nu numai ca a fost nevoit sa recruteze si sa instruiasca noi distribuitori, dar in fiecare luna a trebuit sa scrie manual cecurile de comisioane. Casa lui de 80 m2, in care locuia cu sotia si sase copii, a fost transformata intr-un depozit. Toate comenzile de mana de la linia descendenta trebuiau procesate, ambalate si expediate manual. In timpul verii, cand copiii lui Don nu mergeau la scoala, intreaga familie se imbarca intr-o rulota de 8 m si calatorea prin tara aidoma unor nomazi, dezvoltand afacerea. In zilele acelea, "network marketing-ul era la fel de primitiv ca si primul automobil", isi aminteste Don. "Cei mai multi oameni din ziua de azi n-ar concepe sa faca lucrurile pe care le-am facut noi atunci."
Pentru Don, afacerea a reusit. El a fost binecuvantat cu ambitia si perseverenta necesare pentru a invinge in ciuda tuturor obstacolelor. Dupa doi ani in care se ocupase de afacere in paralel cu slujba, Don castiga de la Amway 60.000 $/an, dublul salariului de la IBM. Era liber sa-si paraseasca slujba. Peste alti cinci ani, Don a devenit milionar.
In ziua de azi, el si-a incetinit mult ritmul. Petrece mai putin timp muncind si mai mult destinzandu-se. Atunci cand nu pescuieste de pe iahtul sau de 11 m in Florida, isi viziteaza copiii si nepotii. Isi imparte timpul in mod egal intre patru resedinte diferite - in curand cinci, dupa construirea cabanei din Smoky Mountains. Don a muncit din greu timp de douazeci de ani, dar acum culege din plin roadele. Anual, linia descendenta Amway ii aduce sute de mii de dolari in venit rezidual. Adesea, Don se gandeste cat de repede si-ar fi atins visele daca ar fi inceput azi. "Pentru cei de astazi, este mult mai usor", reflecteaza el.
Linia descendenta automata
Ca si celelalte companii multilevel, Amway si-a revolutionat metodele de crestere a cifrei de afaceri in anii 1990. Acum, clientii comanda produsele prin telefon si primesc marfa direct de la companie. Distribuitorul nu trebuie decat sa-si incaseze cecul cu propriul comision, eliberat lunar de un calculator al companiei. Procesul de recrutare a devenit in mare masura automatizat, gratie casetelor video si audio, Internet-ului, teleconferintelor si emisiunilor TV prin satelit. Sistemele de mesagerie vocala dedicate au facut posibile comunicatiile cu linia descendenta. Serviciile fax la cerere i-au eliberat pe liderii din linia superioara de problema raspunderii la intrebari repetitive. Convorbirile telefonice in trei permit noilor recruti sa asculte, in timp ce indrumatorii lor mai experimentati discuta cu prospectii. De asemenea, ziarele si revistele de specialitate ofera posibilitatea inrolarii in afacere a celor mai buni recurti iar planurile de compensatii sunt mai relaxate, cu comisloane mai mari revenind distribuitorilor pentru mai putina munca. "In ziua de azi, acelasi volum de munca aduce mai multi bani gratie bonusurilor mai generoase si mai bine gandite", spune Don.
El indica un cuplu din linia sa descendenta, Joe si Doris Shaw, care au devenit Diamante - unul dintre nivelurile de calificare cele mai mari din Amway - dupa numai douasprezece luni de la recrutare. "In organizatia mea exista persoane care dupa doi ani castiga cat castigam eu dupa douazeci de ani." Incepuse era celui de Al Trellea Val.
Ca si celelalte companii multilevel, Amway si-a revolutionat metodele de crestere a cifrei de afaceri in anii 1990. Acum, clientii comanda produsele prin telefon si primesc marfa direct de la companie. Distribuitorul nu trebuie decat sa-si incaseze cecul cu propriul comision, eliberat lunar de un calculator al companiei. Procesul de recrutare a devenit in mare masura automatizat, gratie casetelor video si audio, Internet-ului, teleconferintelor si emisiunilor TV prin satelit. Sistemele de mesagerie vocala dedicate au facut posibile comunicatiile cu linia descendenta. Serviciile fax la cerere i-au eliberat pe liderii din linia superioara de problema raspunderii la intrebari repetitive. Convorbirile telefonice in trei permit noilor recruti sa asculte, in timp ce indrumatorii lor mai experimentati discuta cu prospectii. De asemenea, ziarele si revistele de specialitate ofera posibilitatea inrolarii in afacere a celor mai buni recurti iar planurile de compensatii sunt mai relaxate, cu comisloane mai mari revenind distribuitorilor pentru mai putina munca. "In ziua de azi, acelasi volum de munca aduce mai multi bani gratie bonusurilor mai generoase si mai bine gandite", spune Don.
El indica un cuplu din linia sa descendenta, Joe si Doris Shaw, care au devenit Diamante - unul dintre nivelurile de calificare cele mai mari din Amway - dupa numai douasprezece luni de la recrutare. "In organizatia mea exista persoane care dupa doi ani castiga cat castigam eu dupa douazeci de ani." Incepuse era celui de Al Trellea Val.
MLM mass market
Inovatiile perioadei "Al Treilea Val" au facut ca MLM-ul sa fie pentru prima data complet accesibil maselor. Costurile, atat in timp cat si in bani, ale unei afaceri multilevel s-au redus si, drept urmare, milioane de oameni s-au repezit in domeniu, persoane care nici macar nu s-ar fi gandit la asa ceva pana atunci. Desigur, revolutia Al Treilea Val nu garanta milioane in venit rezidual fiecarui distribuitor. Nici o afacere nu poate face asa ceva. Dar pentru vasta majoritate de membri ai unei afaceri MLM care se ocupau de activitate part-time, inovatiile acestea i-au ajutat sa castige putinele sute de dolari suplimentare de care aveau nevoie lunar. Pentru cei mai multi asta este suficient ca sa merite sa continue.
Inovatiile perioadei "Al Treilea Val" au facut ca MLM-ul sa fie pentru prima data complet accesibil maselor. Costurile, atat in timp cat si in bani, ale unei afaceri multilevel s-au redus si, drept urmare, milioane de oameni s-au repezit in domeniu, persoane care nici macar nu s-ar fi gandit la asa ceva pana atunci. Desigur, revolutia Al Treilea Val nu garanta milioane in venit rezidual fiecarui distribuitor. Nici o afacere nu poate face asa ceva. Dar pentru vasta majoritate de membri ai unei afaceri MLM care se ocupau de activitate part-time, inovatiile acestea i-au ajutat sa castige putinele sute de dolari suplimentare de care aveau nevoie lunar. Pentru cei mai multi asta este suficient ca sa merite sa continue.
Un deceniu de crestere
In istoria MLM, anii 1990 vor fi reamintiti ca deceniul in care network marketing-ul a devenit o industrie serioasa. Conform unui articol publicat in The Wall Street Journal la data de 23 iunie 1995, intre 1990 si 1994 numarul total de agenti network marketing din SUA a crescut cu 34%. Acelasi articol sustine ca numarul distribuitorilor full-time s-a dublat numai intre 1993 si 1994.
In decursul anilor 1990, network marketingul a trecut pentru prima data de granitele SUA, raspandindu-se, in masa, in alte tari. Multe firme MLM mari au crescut mai rapid in China, Coreea si Japonia decat in SUA. Cresterea din strainatate a atins asemenea proportii la mijlocul deceniului, incat, temporar, sectorul MLM a depasit tot restul economiei SUA considerata in ansamblu. In 1995, Upline Index, un indice ponderat al actiunilor MLM tranzactionate public, a depasit chiar indicii Dow Jones Industrial Average si S&P 500 cu aproape 80%.
In istoria MLM, anii 1990 vor fi reamintiti ca deceniul in care network marketing-ul a devenit o industrie serioasa. Conform unui articol publicat in The Wall Street Journal la data de 23 iunie 1995, intre 1990 si 1994 numarul total de agenti network marketing din SUA a crescut cu 34%. Acelasi articol sustine ca numarul distribuitorilor full-time s-a dublat numai intre 1993 si 1994.
In decursul anilor 1990, network marketingul a trecut pentru prima data de granitele SUA, raspandindu-se, in masa, in alte tari. Multe firme MLM mari au crescut mai rapid in China, Coreea si Japonia decat in SUA. Cresterea din strainatate a atins asemenea proportii la mijlocul deceniului, incat, temporar, sectorul MLM a depasit tot restul economiei SUA considerata in ansamblu. In 1995, Upline Index, un indice ponderat al actiunilor MLM tranzactionate public, a depasit chiar indicii Dow Jones Industrial Average si S&P 500 cu aproape 80%.
Urmatorul val
Aceste evolutii n-au scapat neobservate de Fortune 500. In anii 1990, corporatiile americane au privit cu atentie revolutia care se declansase in mijlocul lor. Totusi, din cauza prudentei specifice marilor birocratii, majoritatea corporatiilor prospere au ezitat sa se implice direct, in ciuda vanzarilor de zeci de miliarde de dolari.
Situatia s-a modificat insa odata cu apropierea anului 2000. Ultima perioada a anilor 1990 a asistat la o modificare evidenta a perceperii Network Marketing-ului. Brusc, corporatii majore se calcau pe picioare pentru acces la retele MLM. Analistii de pe Wall Street slaveau multilevel marketing-ul in rapoartele lor. Companiile prospere creau filiale MLM si formau aliante strategice cu firmele MLM existente. Se declansase cursa de profitare de pe urma fenomenului network marketing.
Ce a determinat aceasta schimbare brusca? Ca in cazul oricarei inovatii profunde, corporatiile americane n-au imbratisat in mod voluntar network marketing-ul. Ba chiar directorii executivi din Fortune 500 s-au opus cat de mult au putut. Timpul insa actiona impotriva lor. Publicitatea si strategiile de marketing conventionale nu mai functionau ca pana acum. Procentajul de castig din vanzarile totale se evapora odata cu asediul mediilor interactive, clientilor proactivi si concurentei globale. Cu atatea milioane de distribuitori MLM, directorii executivi ai corporatiilor au experimentat network marketing-ul din disperare, nu din propria dorinta. Dar odata ce i-au gustat roadele, au constatat ca nu se puteau impotrivi sa nu revina. Astfel a inceput ceea ce in prezent se vrea a fi a patra si cea mai puternica etapa a evolutiei network marketing-ului - cucerirea Americii corporative si, in 5-10 ani, a intregii lumi.
Aceste evolutii n-au scapat neobservate de Fortune 500. In anii 1990, corporatiile americane au privit cu atentie revolutia care se declansase in mijlocul lor. Totusi, din cauza prudentei specifice marilor birocratii, majoritatea corporatiilor prospere au ezitat sa se implice direct, in ciuda vanzarilor de zeci de miliarde de dolari.
Situatia s-a modificat insa odata cu apropierea anului 2000. Ultima perioada a anilor 1990 a asistat la o modificare evidenta a perceperii Network Marketing-ului. Brusc, corporatii majore se calcau pe picioare pentru acces la retele MLM. Analistii de pe Wall Street slaveau multilevel marketing-ul in rapoartele lor. Companiile prospere creau filiale MLM si formau aliante strategice cu firmele MLM existente. Se declansase cursa de profitare de pe urma fenomenului network marketing.
Ce a determinat aceasta schimbare brusca? Ca in cazul oricarei inovatii profunde, corporatiile americane n-au imbratisat in mod voluntar network marketing-ul. Ba chiar directorii executivi din Fortune 500 s-au opus cat de mult au putut. Timpul insa actiona impotriva lor. Publicitatea si strategiile de marketing conventionale nu mai functionau ca pana acum. Procentajul de castig din vanzarile totale se evapora odata cu asediul mediilor interactive, clientilor proactivi si concurentei globale. Cu atatea milioane de distribuitori MLM, directorii executivi ai corporatiilor au experimentat network marketing-ul din disperare, nu din propria dorinta. Dar odata ce i-au gustat roadele, au constatat ca nu se puteau impotrivi sa nu revina. Astfel a inceput ceea ce in prezent se vrea a fi a patra si cea mai puternica etapa a evolutiei network marketing-ului - cucerirea Americii corporative si, in 5-10 ani, a intregii lumi.
Participarea la un sistem MLM
Pentru multi membri ai unei retele MLM, participarea intr-o astfel de schema va ramane la stadiul de pura curiozitate, neaducand in fapt nici un fel de venit semnificativ. Dar acest lucru se intampla de multe ori nu pentru ca acestia nu ar putea la randul lor sa construiasca afacerea, ci pentru ca angajarea intr-o afacere MLM (ca in oricare alta afacere de altfel) cere implicare, dedicare, motivatie, ingeniozitate si, nu in ultimul rand, se impune conditia ca produsele rulate sa se caute pe piata si sa fie de calitate.
Doar aproximativ 1% din distribuitorii MLM ajung sa castige echivalentul unui salariu semnificativ dintr-un astfel de sistem si doar o parte dintre acestia isi dezvolta o afacere cu adevarat profitabila in MLM.
Matematic vorbind, daca vom considera ca este necesara o linie de 1000 de persoane pentru a sustine un lider MLM sa prospere in afacere, fiecare dintre aceste 1000 de persoane vor avea nevoie la randul lor (cel putin teoretic) de alte 1000 pentru a copia succesul liderului, ceea ce inseamna deja 1 milion de persoane implicate in afacerea MLM.
Acum 15-20 de ani acest simplu calcul matematic ar fi prevazut esecul inevitabil al 99% dintre cei inrolati intr-un sistem MLM. Acum insa, cand epoca industriala a facut loc treptat erei informationale, lucrurile s-au schimbat. In noul context putem vorbi despre amploarea pe care au luat-o mijloacele de informare in masa, diversitatea si interactiunea profunda a distribuitorilor en-gros si en-detail de tot felul, schimbarile de mentalitate pe piata muncii in sensul ca tot mai multi oameni din intreaga lume isi pun problema sa-si porneasca propria afacere, si, nu in ultimul rand, existenta Internet-ului - ca sursa extraordinara de globalizare a afacerilor de orice fel tocmai datorita informarii la scara pe care o poate realiza, independent de orice bariere de timp si spatiu.
Acum 15-20 de ani acest simplu calcul matematic ar fi prevazut esecul inevitabil al 99% dintre cei inrolati intr-un sistem MLM. Acum insa, cand epoca industriala a facut loc treptat erei informationale, lucrurile s-au schimbat. In noul context putem vorbi despre amploarea pe care au luat-o mijloacele de informare in masa, diversitatea si interactiunea profunda a distribuitorilor en-gros si en-detail de tot felul, schimbarile de mentalitate pe piata muncii in sensul ca tot mai multi oameni din intreaga lume isi pun problema sa-si porneasca propria afacere, si, nu in ultimul rand, existenta Internet-ului - ca sursa extraordinara de globalizare a afacerilor de orice fel tocmai datorita informarii la scara pe care o poate realiza, independent de orice bariere de timp si spatiu.
Aceste realitati ma determina sa afirm ca orice afacere MLM care se afla inca "pe val" poate reprezenta un succes financiar pe termen lung pentru oricine stie sa o duca mai departe apeland la mijloacele de prospectare si popularizare ale timpului prezent.
Conditiile ca o afacere de tip MLM sa poata fi profitabila pentru o persoana nou intrata in structura, sunt:
1. Sa se vehiculeze produse cautate si de calitate.
2. Afacerea sa fie in plina expansiune fie la nivel local, fie la nivel global. Nu data de patrundere pe piata este importanta, ci existenta unor arii geografice in care afacerea se afla in prezent in dezvoltare sau nu exista deloc. Aceste arii geografice pot fi atat orasul natal, judetul, tara , cat si alte tari sau regiuni de pe glob in care afacerea nu a patruns sau nu a penetrat inca suficient. CaliVita reprezinta o afacere MLM care la ora actuala in Romania inregistreaza o rata de penetrare extraordinara la nivelul comunitatilor locale. In decembrie 2004, orasul Giurgiu - un oras foarte mic din punct de vedere al intinderii si al numarului de locuitori - a fost declarat in mod simbolic oras CaliVita datorita rulajului lunar de produse in valoare de peste 50.000 dolari, vehiculat la nivel local prin reteaua de distribuitori independenti. Atentie: intotdeauna exista loc de mai mult si de mai bine acolo unde afacerea progreseaza din punct de vedere statistic. Acolo unde insa ea stagneaza de ani de zile desi teoretic exista lideri capabili sa o duca mai departe, abia atunci putem lua in calcul posibilitatea ca inscrierea in afacere sa nu fie intocmai o alegere profitabila in contextul respectiv.
3. Sa constientizam, in calitate de intreprinzator, faptul ca o afacere de succes in domeniul vanzarilor de valoare mare, MLM, asigurari sau proiecte guvernamentale face apel la toata personalitatea, creativitatea si instruirea individului, calitati cultivabile, in functie de care fiecare isi atinge sau nu telurile, isi descopera abilitati nebanuite sau se multumeste cu un trai mecanic si limitat. Daca ne dorim la modul cel mai serios prosperitate pe termen lung (si nu un simplu salariu de moment) atunci nu exista aproape nimic din ce sa nu putem face sau avea intr-o afacere MLM.
Beethowen, de exemplu, era surd, iar Stevie Wonder orb.
Urme vor lasa doar aceia care sunt motivati si persista in atingerea succesului. Daca nu avem suficienta forta, credinta si vointa in afacerea pe care o derulam, atunci ne vom contopi cu marea masa a celor care se plafoneaza mai devreme sau mai tarziu.
Beethowen, de exemplu, era surd, iar Stevie Wonder orb.
Urme vor lasa doar aceia care sunt motivati si persista in atingerea succesului. Daca nu avem suficienta forta, credinta si vointa in afacerea pe care o derulam, atunci ne vom contopi cu marea masa a celor care se plafoneaza mai devreme sau mai tarziu.
4. O alta conditie pentru a prospera intr-o afacere MLM este ca firma sa ofere seriozitate maxima in respectarea angajamentelor de recompensare a membrilor, livrarea la termen a produselor, existenta unor materiale profesionale de instruire. O afacere aflata in stare incipienta pe piata nu poate oferi astfel de garantii. De aceea va sfatuiesc sa aderati la o afacere verificata in prealabil prin insasi satisfactia si reusita membrilor ei activi, precum si prin evolutia inregistrata in acest sens de-a lungul timpului.
5. Nu in ultimul rand, trebuie sa existe, in cadrul companiei, manageri talentati si energici, cu realizari deosebite si care sa poata realmente sa ii ajute pe ceilalti sa reuseasca la randul lor.
Exista la ora actuala in Romania manageri de mare succes activand in domeniul vanzarilor de valoare mare, afacerilor MLM si asigurarilor, oameni extraordinar de alerti si de flexibili, care stiu sa elaboreze idei, sa le plaseze in mod corespunzator, sa le execute in cadrul echipei, sa accepte feedback-ul, sa se adapteze, lideri ajunsi in varful ierarhiei manageriale tocmai datorita deprinderii acelor aptitudini extraordinare de a intretine relatii interpersonale armonioase. Acestia reusesc sa ridice performantele grupului prin cultivarea unor calitati emotionale fundamentale: initiativa, implicarea, adaptabilitatea, intelegerea nevoilor, capacitatea de a exercita influenta, discernamantul, empatia, siguranta de sine, puterea de a-i provoca pe altii.
Exista la ora actuala in Romania manageri de mare succes activand in domeniul vanzarilor de valoare mare, afacerilor MLM si asigurarilor, oameni extraordinar de alerti si de flexibili, care stiu sa elaboreze idei, sa le plaseze in mod corespunzator, sa le execute in cadrul echipei, sa accepte feedback-ul, sa se adapteze, lideri ajunsi in varful ierarhiei manageriale tocmai datorita deprinderii acelor aptitudini extraordinare de a intretine relatii interpersonale armonioase. Acestia reusesc sa ridice performantele grupului prin cultivarea unor calitati emotionale fundamentale: initiativa, implicarea, adaptabilitatea, intelegerea nevoilor, capacitatea de a exercita influenta, discernamantul, empatia, siguranta de sine, puterea de a-i provoca pe altii.
In mod cert, lucrul intr-o echipa a carei menire este sa "cucereasca" piata reprezinta o provocare dar si un pas inainte. A reusi cu adevarat in vanzari de valoare mare, MLM sau asigurari este un indicator de excelenta si de rafinament incontestabil, care ne va deschide de-a lungul timpului nenumarate usi, atat in cariera cat si in viata.
Avantajele vanzarii directe
Unul din studiile efectuate de catre WFDSA în tarile în care exista asociatii de vânzari directe, a scos în evidenta cele mai raspândite motive pentru care oamenii aleg vânzarea directa.
Aceste motive sunt:
- Vânzarea directa este o metoda bună de a cunoaşte şi de a intra în relaţie cu alţi oameni
- Câştigurile sunt pe măsura efortului depus.
- Vânzarea directa ofera un program de lucru flexibil.
- Vânzarea directa este o activitate lucrativa profitabila de suplimentare a veniturilor.
- Vânzarea directa este o metoda buna de a porni o afacere personală.
In continuare haideti sa vedem avantajele inscrierii intr-un sistem MLM.
Avantajul nr.1:
Oricine poate participa.
- Nu sunt necesare anumite nivele de educaţie, experienţă, resurse financiare sau condiţie fizică.
- Persoane de toate vârstele şi din toate clasele sociale au avut succes în domeniul vânzării directe.
Avantajul nr.2:
Agentii de vânzari sunt independenti.
Esti propriul tau sef, ceea ce înseamnă ca:
- Poti lucra cu norma întreaga sau jumatate de norma tu alegi când si cât de mult vrei sa lucrezi.
- Îti poti defini singur scopurile si cum le vei atinge.
- Poti câstiga în functie de efortul depus. Nivelul succesului este limitat doar de propria-ţi dorinţă de a lucra.
- Poti avea propria afacere cu o investitie mica sau fara nici o investitie de capital.
- Poti primi ajutor sau poti fi pregatit de o companie consacrata.
Avantajul nr. 3:
Oamenilor le place sa cumpere prin sistemele de vânzare directă.
- Conform unor studii recente, efectuate pe cea mai mare piaţă de vânzări directe din lume, respectiv, SUA, 51% din americani au cumpărat bunuri sau servicii prin sistemul de vânzări directe. Acest număr îl depăşeşte pe cel al vânzărilor prin tele-shopping şi Internet la un loc. Oamenii apreciază produsele oferite prin acest sistem şi 45% din americani doresc să cumpere prin vânzare directă. Situaţia din Europa occidentală are o tendinta ascendenta asemanatoare, în timp ce în Europa de Centrala si de Est piata este în curs de formare.
Avantajul nr. 4:
Vânzarea directa este o industrie în dezvoltare.
- Vânzările din SUA s-au dublat în ultima decadă ajungând la 23 miliarde dolari, iar pe plan internaţional au ajuns la 80 de miliarde dolari
- Oameni din toate categoriile sociale, de toate vârstele se bucură de succes în domeniul vânzării directe. Aproximativ 73% din cei ce lucrează în domeniu sunt femei, 10% sunt afro-americani, 6% sunt latini şi 3% asiatici, indieni sau de altă provenienţă. Mulţi încep prin a lucra doar o jumătate de normă iar mai târziu, când vânzările directe sunt mai profitabile, renunţă la cealaltă carieră.